Kerstmis of Stressmis?: Het effect van stress op onze spijsvertering

 

 

Moeite met afvallen 8 praktische tips voor vetverbranding

Kerstmis of Stressmis?: Het effect van stress op onze spijsvertering

 

 

Moeite met afvallen 8 praktische tips voor vetverbranding

Kerstmis. Een feest met meerdere gezichten: gezellig samenzijn, veel en lekker eten, (te) veel drank, het gemis van dierbaren, maar ook een tijd van onuitgesproken familieruzies en afwegingen over wie wel en niet worden uitgenodigd voor het kerstdiner. Vroeger noemden we in het gezondheidscentrum waar ik werkzaam was kerstmis altijd stressmis. Bedenk dat de combinatie van stress en (te)veel eten en drinken veel doet met onze spijsvertering. Zit jij na al het eten en drinken met een opgeblazen buik op de bank? Lees dan deze blog!

Onze spijsvertering is wonderlijk en complex. Het is te vergelijken met een chemische fabriek van ongekende diversiteit waar duizenden processen plaatsvinden, van opbouw tot afbraak. De spijsvertering begint bij de mond met het kauwen en vermalen van hapklare brokken met speeksel. Na het doorslikken van het voedsel, wordt deze getransporteerd naar de maag via de slokdarm. Dan blijft de voedselbrij, afhankelijk van de samenstelling, geruime tijd in de maag en wordt het in kleine beetjes doorgegeven in het bovenste deel van de dunne darm. Geleidelijk aan wordt de voedselbrij verplaatst door de dunne darm. Onderweg worden nog extra spijsverteringsenzymen toegevoegd, komen er galzouten bij en worden essentiële voedingsstoffen opgenomen via de darmvlokken. De lever functioneert als een belangrijk station hierbij in de synthese van aminozuren tot belangrijke eiwitten. Vervolgens bereikt het restant van de voedselbrij de dikke darm. Hier wordt onder meer water geresorbeerd, waardoor de voedselbrij indikt en er zich een mooie stevige ontlasting vormt. Gezonde ontlasting verlaat de darm via de endeldarm en de anus. De ‘ideale’ ontlasting laat bijna geen resten achter rondom de uitgang.

Altijd weer die stress

Stress heeft grote invloed op de verschillende stadia van de spijsvertering. Dit begint al in de mond. In de mond is een enzym actief, amylase genaamd. Dit enzym zorgt voor de splitsing van complexe suikers in enkelvoudige suikervormen. Ons (ortho)sympathische) zenuwstelsel, dat deels de motor is achter onze stressreactie, zorgt voor meer amylase. Hierdoor kan het lichaam al snel extra suikers genereren vanuit de mond. Dit proces is niet zo goed voor de kwaliteit van het gebit.

Stress zorgt ook voor een verlaging van het aanmaken van maagzuur, en dat de verbinding tussen je slokdarm en maag te lang openblijft en ook kun je reflux krijgen van maagzuur in de slokdarm. Dit laatste heeft pijn tot gevolg. Meestal denkt met dat er een teveel aan maagzuur is, maar er dan juist sprake van een tekort aan maagzuur. Door de verminderde aanmaak van maagzuur gaat de kwaliteit van het maagslijmvlies achteruit. Hierdoor krijgen bacteriën meer toegang tot de onderliggende weefsels en kunnen daar chronische ontstekingen ontstaan. Ook kan de kwaliteit van de vitamine B12 aanmaak afnemen. Een maag onder stress gaat eerder gisten en borrelen en de passage naar de dunne darm vindt versneld plaats, waardoor het voedsel onvoldoende verteerd in de dunne darm terechtkomt. Dit zal het gisten en borrelen alleen maar versterken.

Vaak pijn in je buik? Zijn er zaken die veel van je aandacht en energie vragen?

Adrenaline zorgt voor een korte opening van de darmwand om versneld voedingsstoffen naar binnen te halen als energie voor de stressreactie. Hierdoor kunnen ook allerlei bacteriën en schimmels in het systeem komen, alsook allergene stoffen die elders in het lichaam een immuunreactie uitlokken. Het stresshormoon cortisol zorgt voor een verzwakking van de darmwand, waardoor er uitstulpingen kunnen ontstaan en de darmmotoriek wordt verminderd. Dit kan leiden tot obstipatie. De uitstoot van gal wordt ook verminderd, waardoor sneller bezinkingen kunnen ontstaan in de galblaas. Dit kan op den duur weer zorgen voor galstenen. Vervolgens komen we in de dikke darm. Door de versnelde passage hier, en minder terug resorptie van water, kan van hieruit diarree ontstaan.

Dus heb je last gehad van ‘stressmis’ en werkt daardoor je prachtige spijsvertering veel minder efficiënt? Bedenk dan goed wat je jezelf aandoet als je hierbij nog eens erg veel eet en drinkt.

Ons advies

Bewaar je rust, neem de tijd om te eten en drinken. En vergeet vooral niet te genieten. Zoals wij regelmatig zeggen tijdens onze trainingen: less is more!

 

Heb je een vraag?

Heb je vragen of kom je graag met ons in contact? Dat kan op verschillende manieren. Vul het contact formulier in of gebruik een van de opties hieronder.

Mail ons op info@schottenco.nl
Stel je vraag via Whatsapp

8 + 10 =